vrijdag 10 april 2009

Gisteren hebben we de test gehad die ons level van Japans zou checken, zodat de docenten daarop in zouden spelen.
Met een groep van ik geloof zes hebben we een andere route naar het JNI geprobeerd, namelijk met de JR Yamanote line, die langs allerlei grote districten van Tokyo gaat. Het duurde beduidend langer, en het was beduidend drukker (spitsuur) maar het was wel leuk ;D

De directeur van de Naganuma school, van welke we docenten 'krijgen' op het JNI, was er ook. Erg leuke man die duidelijk Japans praatte en goed uitlegde. Na een introductie van hem van het aankomende programma - het is echt heel erg veelbelovend! - stelde hij de twee docenten voor die ons in twee groepen les zullen geven. Het zijn beide vrouwen, en heb hun namen niet echt meegekregen, maar ze lijken me leuk.
Rond een uur of tien begon de echte test: drie delen in oplopende moeilijkheidsgraad, waarbij je partikels, woorden, werkwoorden of kanij moest invullen/kiezen; een soort klein opstel over twee topics, en tijdens deze geschreven testen werden we een voor een uit de zaal geroepen voor een conversatietest. Dat was een verrassing voor iedereen en tevens iets waar iedereen weer tegenop zag xD
Bij mij gingen de eerste twee testen behoorlijk goed; ik kon bijna alles zo invullen en heb er wel een goed gevoel over. De derde test was echter van een véél hoger niveau, en iedereen had daar wel moeite mee. Veel kanji en grammaticaconstructies die we nog niet gehad hadden en dergelijke. Dus ik heb maar een poging gedaan het goed te maken, maar geen idee hoe dat uiteindelijk is gegaan. Het opstelletje ging wel, al leek het nergens op vergeleken bij de opstellen die we moesten maken voor schrijfvaardigheid in Leiden ;D
En, tot mijn eigen verbazing eigenlijk, ging mijn conversatie test goed! Voor degene die het niet weten, mijn conversatie is niet zo goed; ben meestal te verlegen of iets dergelijks om goed Japans te praten, terwijl ik het allemaal wel weet. Dus hoop ik hier in Japan over die 'drempel' heen te komen. En het feit dat ik tegen deze docente eindelijk eens in fatsoenlijk Japans (inclusief wat langere zinnen xD) kon antwoorden, was weer een stap in de goede richting!

's Middags zijn we naar Ueno park geweest voor wat laatste sakura kijken (hanami), maar in vergelijking met Yoyogi viel het dan toch wat tegen. We hebben er toch nog eventjes rondgewandeld, maar rond een uur of vier togen we weer naar huis. Daar hebben we nog een grote supermarkt vlakbij de mansion gevonden, en zijn we purikura gaan nemen in een arcade hal (purikura zijn kleine fotootjes die je in een hokje met bijvoorbeeld z'n tweeën neemt, welke je daarna dan in een ander hokje kunt bewerken met tekeningetjes, sterretjes, tekst en dergelijke.. een zeer creatief proces ;D).


Vandaag hebben we voor het eerst weer ons focusvak Material Culture. De ochtend is weer mooi, met veel zon en warm; het belooft vandaag 25 graden te worden :)

++

Mood: cheerful
Song: none *watching NHK*

4 opmerkingen:

Ank zei

Purikura!! Awesome :D
Kun je die picca's ook posten? (A)

Mooi dat de test zo goed ging, ben benieuwd naar het resultaat. Hier begint iedereen langzaam uit te kijken naar de zomer en RUSSSSST xD
Maar, nog maar 5 weken, dan zijn de tentamens alweer en is alles voorbij :D

xx

Anoniem zei

Dia dhuit!!!
Conas atá tú?

zo te horen vermaak je je daar wel!!! Ik hoop dat je de testen goed gemaakt hebt, en dat je niet teveel heimwee krijgt ;)

Ik wordt hier in Ierland al sterk geadviseerd om skype te nemen (blijbaar vindt Jonathan dat makkelijker dan de 20 meter te lopen van zijn naar mijn appartement, of de 5 meter naar zijn huistelefoon) dus misschien kunnen we binnenkort eens een skype gesprek houden!!!

Have fun,
Slaínte
xx
Elleke

Chamilla zei

Jammer van de laatste toets.

Maar even serieus JIJ slecht in convo (dan is er geen hoop meer voor mij)

Niels zei

Ah heb je blogs doorgelezen lijkt me dat je et er echt super hebt! (is beetje jaloers :p) maar wel echt super tof!

kheb niet echt veel te melden ofzow gelukkig ist hier in nederland nu ook iets warmer :p

grtz Niels