vrijdag 17 april 2009

Everyone loves Fridays

Of je nu in Nederland of Japan bent, het is altijd leuk als de vrijdag eindelijk aanbreekt. We hebben ontzettend lekker weer gehad de afgelopen week, met gisteren wat miezerige regen, en vandaag een sombere dag - verder alleen maar lekker warm en een stralende zon!
We hebben een behoorlijk vermoeiende en intensieve week achter de rug met elke dag minstens 3,5 uur Japans aan een stuk. We behandelen dezelfde stof als de mensen in Leiden, alleen doen wij niet aan vertalen maar aan begrijpend lezen, en moeilijke constructies en nieuwe woorden worden in het Japans uitgelegd. En als je dan beseft dat je dat begrijpt, en anders desnoods nogmaals vraagt wat het betekent en het dan begrijpt, dan geeft dat echt een kick.
Dit is nou hoe ik Japans wil leren - horen, praten, lezen en schrijven, allemaal in één les en IN HET JAPANS. In deze afgelopen collegeweek heb ik meer Japans gepraat dan in de anderhalve jaar dat ik Japans studeer, en naar mijn idee gaat mijn Japans nu al echt vooruit ;D Dat is dan ook wel wat minder aan studie Leiden; je leert echt heel goed de basis om wanneer je in Japan bent vooruit te gaan, maar een of twee uurtjes conversatie per week blijft te weinig.

De sfeer in de groep is best goed, afgezien van het (typisch Nederlandse, lijkt wel xD) geklaag over het huiswerk. Er heerste toch wel een vakantiegevoel, of in elk geval, drie maanden feestvieren en wat Japans leren leek het beeld dat de meeste voor ogen hadden. En nu dat een beetje in duigen valt, valt dat voor velen toch wel een beetje tegen.
Maar ik heb allang geen zin meer om me daarmee bezig te houden, want ondertussen zitten we wel in Tokyo en is het supervet :D en aangezien we nog steeds in het tweede jaar zitten, en dit jaar ook gewoon (net als de mensen in Leiden) moeten afsluiten met voldoende ECTS, zit luieren er in elk geval niet in ;P Daarnaast leren we niet alleen Japans en over de Japanse cultuur, maar moeten we tevens onderzoek leren doen (en hebben we daar een prachtkans voor) wat we weer goed kunnen gebruiken in ons derde jaar, wanneer we met onze BA scriptie aan de slag moeten.
Jaja, ik heb het goed naar mijn zin hier, en die drie maanden mogen gerust op een rustig tempo voorbijgaan :D

Even nog een beetje wat we deze week gedaan hebben: buiten naar Japanse lessen en Material Culture colleges heb ik niet zo veel gedaan qua Tokyo bezichtigen, aangezien ik het druk had met huiswerk en moe zijn (en toch niet om tien uur gaan slapen..). Daarnaast was ik met mijn groepje ook druk met de presentatie voor Material Culture - we hadden als onderwerp Edo/Tokyo doen, en dat was best een leuk onderwerp, maar de presentatie was niet héél goed. Maar we zijn wel naar het Edo/Tokyo museum geweest, waar ze allerlei replica's van het oude Tokyo hebben en dergelijke, en dat was ontzettend tof ^^ Ook hebben we elke dag weer eens nieuws van Japans snoepgoed/koek gegeten, aangezien Yanagizawa-san elke dag in de pauze wat voor ons meeneemt om te proberen :P
Vanmiddag is het even huiswerktijd, maar vanavond gaat het feest beginnen en dit weekend ga ik veel leuks doen! Lekker naar Shibuya, waar ik sinds aankomst helaas nog niet geweest ben, de Starbucks bezoeken (as promised xD), en misschien al beginnen aan wat veldwerk voor mijn onderzoek.
Dus komt helemaal goed :D

Wat algemene observaties:
1) Zwarte pakken zijn hier echt hip - alle zogenaamde 'salary men' dragen ze en het is echt een tof gezicht xD
2) In de metro of trein is het tijdens spitsuur stil. Doodstil. Tot de buitenlanders beginnen te praten.
3) Het is doodnormaal om de papieren kaft die bij aankoop van een boek om de kaft heen gedaan wordt erom heen te laten zitten, zodat andere mensen niet kunnen zien wat je leest.
4) Na mijn dramatische ervaring met カレー (curry) vorig jaar, heb ik het toch weer gegeten, en mijn conclusie is simpel: ja, het is lekker xD
5) Ik heb hier veel meer afval in één week dan in Leiden in twee weken.
6) Overal waar je gaat eten krijg je thee of water nog voor je je eten krijgt - waarom hebben we dat nog niet in Nederland?
7) De liedjes die op elk station van de Yamanote-sen (de treinlijn die langs allerlei grote stations in Tokyo gaat) zijn tof.
8) De drukte in treinen en metro's 's ochtends (en 's avonds) is ongelofelijk, en daarom is het géén goed idee om grote koffers en rugzakken de metro/trein in te stappen. Maar in elk geval, de drukte is niet eens vervelend (in Nederland zou ik me al irriteren aan de drukte, die totaal níet te vergelijken is met die in Japan) en ik kan niet echt uitleggen waarom. Het is wel heerlijk om als je moe bent eventjes je ogen te sluiten en een beetje te nappen.
9) Op grote stations is het net alsof grote stampedes zich door de ruimte verplaatsen xD
10) Ik wil コンビに (convenience stores) in Nederland.

++

Mood: happy :D
Song: Marine Snow by D

7 opmerkingen:

エリ zei

ik denk dat we echt een beetje te veel een vakantie beeld voor onze ogen hadden. De eerste week was ook net vakantie...

Je hebt echt veel meer afval he? niet te geloven gewoon.

en ik ben ook helemaal voor conbini. hoewel ze wel chotto takai zijn.

Ank zei

Ik ben het ook helemaal eens met de random observaties xD Al kan ik niet echt zeggen dat ik het spitsuur in Japan ervaren heb ofzo, maar dat laten we even buiten beschouwing ;D
Het klinkt idd als hard aanpoten, maar het is wel hard aanpoten in friggin' Tokyo! Jaloers 8D

Hier is het natuurlijk weer grauw en grijs, omdat meer dan een dag volle zonneschijn er niet in zit voor ons.
Ik stalk je vanmiddag nog wel op MSN als je er dan nog bent ;D

xx

P.s.: wth @ Blogspot xD Ruckshi als beveiligingswoord? xD

Chamilla zei

Leuk om te horen dat het goed gaat. En je hebt gelijk huiswerk is huiswerk waar je het ook doet. Uiteindelijk doen ze het toch wel dus dat gezeur wil je eigenlijk ook niet aan horen.

Ga zo door en alles halen he.

Vicky zei

Hey Diana,

Het klinkt goed daar. En over dat van water of thee voor het eten. In Nederland kun je dat ook bestellen als ze vragen wat je voor drinken wilt. Je zult er alleen voor moeten betalen ;).

Maar erg fijn dat het daar zo goed gaat en dat je je thuis voelt!

Veel plezier

Groetjes Vicky

Anke zei

Heeey, Leuk die observaties xD Is de drukte daar niet irriterend? Ik vind het hier altijd vreeeselijk in een drukke trein ¬¬ maar Nederlanders zijn dan ook meteen chagerijnig en klagen contuni... haha

Succes met je huiswerk! ^^

Morgen is trouwens D=OUT :p als je wil weten hoe dat was kun je dat op mijn hyves wel lezen morgen of overmorgen haha xD

Anoniem zei

Hey hun,

Huiswerk blijft een probleem, overal waar je komt... Gelukkig valt het heir allemaal wel mee!!! :D

Good luck met alle papers, lessen en het praten, hoop dat je alles haalt!!! Maar wel blijven genieten hé! En veel native speakers ontmoeten en bevrienden. Is ook goed voor je Japans en je leert er superveel van!

Ik zie je als je terug in het koude kikkerlandje bent!!!

xxx Elleke

Renate zei

Yoooo!!!

Zo te lezen heb je het goed naar je zin daarzo^^
Vin t echt leuk om je blog te lezen, ik zal ook wat vaker gaan proberen een reactie te sturen ;)

Succen met je huiswerk en studie daarzo!

Kben helaas ni zo vaak meer online, maar alsk er weer een keer ben hoop ik je weer eens te spreken ^^

Ja baibai!!!

Renate