zondag 10 mei 2009

3-delige update: deel 2

6 MEI
Honkbal: Tokyo Giants vs. Yokohama Bay Stars

Woensdag 6 mei was het tijd voor iets wat voor mij een eerste keer was: een honkbalwedstrijd! Ik, als grote sportfan (niet dus), had er eigenlijk totaal geen zin in, maar aangezien het in DE Tokyo Dome was (groot stadion), wilde ik toch wel gaan.
En het viel me alles mee, eerlijk waar! Nee, beter nog, het was supergaaf uiteindelijk.

Het ging om een competitie van drie wedstrijden tussen de Giants en Bay Stars, en dit was de tweede wedstrijd. De eerste tegen Yokohama hadden ze verloren, dus dat beloofde eigenlijk niet zo heel veel voor deze avond.
Goed, we gingen met z'n elven naar de Tokyo Dome, door een gordijn van regen. Toen we naar ons vak gingen, en het stadion dus binnenliepen, was ik wel even onder de indruk! Het was kleiner dan ik had verwacht, maar evengoed indrukwekkend, vooral door het dak.


Links: goed uitzicht op het veld; midden: de Tokyo mascottes; rechts: 'het' Tokyo vak

We waren goed op tijd (het begon om 18.00u), en ik denk dat we rond 17.00u waren. Het zingen ter aanmoediging van het team was al goed bezig, en het was echt bizar hoe gaaf dat was. Ook hier weer -- net als bij alle concerten die ik bezocht heb -- vaste handbewegingen en klappen, samen met samengestelde lyrics (die trouwens bij elke speler veranderden naar diens achternaam, of als die niet binnen het ritme paste, de voornaam). Supergaaf.

klik HIER om de Tokyo aanmoediging te zien.


Links: Tokyo Dome dak; rechts: scorebord na 8 innings

Ik denk een kwartiertje voor de wedstrijd begon, kwamen de cheerleaders op. Het stelde eigenlijk niks voor, maar was wel vermakelijk. De mascottes (we weten nog steeds niet of het een beer/konijn/vos/nieuw wezen is..) waren echter veel leuker!

klik HIER om de cheerleaders te zien

Toen de spelers opkwamen, na aankondigingen met foto op het scorescherm (waarop het Tokyo publiek elke naam in een liedje ging verwerken, zoals het hoort ;P), renden ze allerlei kanten op richting het publiek om ballen erin te gooien. We zaten echter veels te hoog om zoiets ooit te vangen :( Maar was wel gaaf dat ze dat deden. (en we hadden desondanks een super goed zicht op het veld).

klik HIER om een half-Japanner (of zoiets) genaamd Ramirez
te zien die een strike maakt en daarmee het eerste honk bereikt

Links: Giants banner bij het Tokyo vak; rechts: merchandise winkeltjes buiten de Dome
De wedstrijd zelf was wel leuk, vond ik zelf. Soms wat saai (ik haat 'wijd'), maar wel nostalgisch (softbal op de middelbare school, hmm...), en vooral gaaf wanneer iemand eindelijk eens een bal goed raakte. Vooral het Japanse publiek was erg vermakelijk (ook de Dutchies deden hun best mee te doen), en de sfeer was supergezellig- en goed.
Bij het eerste punt dat Tokyo scoorde, ging het hele publiek uit zijn dak en gingen opeens de oranje handdoekjes (waarvan ik dacht dat het slechts 'normale' handdoekjes waren om je support voor Tokyo te laten zien) de lucht in.
klik HIER voor de oranje handdoekjes!
Nou, uiteindelijk ging het helemaal nergens heen. Tokyo scoorde twee punten ergens aan het begin, en Yokohama wist in twee verschillende innings één punt te scoren. 2-2 dus. Ook de achtste inning (van de negen) bleef 0-0 (en dus 2-2 in totaal). Oftewel, wij zagen de bui al hangen, en de sfeer was een beetje bedrukt (niet onder de Japanners, trouwens, die bleven vol vertrouwen en enthousiasme hun riedeltjes afwerken).
Negende inning. Yokohama eerst. Wéér geen punten. Beurt naar Tokyo, de allerlaatste beurt van de avond. Gelijkspel zou niet zo erg zijn; winnen is beter en leuker uiteraard. Nu werd het echt heel erg spannend (vond ik dan). 3 outs en het was gelijkspel (en meteen een beetje een domper; je komt om 'je' team te zien winnen, nietwaar?)
Daar kwam Hayato Sakamoto, dé publieksfavoriet en tevens een van de jongste slagmannen/binnenvelders. In de vorige beurten sloeg hij niet of ontzettend bagger, dus persoonlijk dacht ik dat we naar huis zouden gaan met niks (ik voel me al een echte Tokyo-er :p). Sakamoto slaat. En HOLY ****, HOME RUN! Nou, ik dacht dat de Japanners hun verstand verloren hadden. Staande ovatie, schreeuwen, juichen, zingen, echt alles. Zelfs de Nederlanders waren verbijsterd (en blij verrast).
Wat een supergaaf einde, serieus. En Sakamoto natuurlijk meteen goed gescoord bij de Nederlandse dames (en wat heren). Wat trouwens bizar was, was hoe snel nadat Sakamoto de stand tot 3-2 had gebracht er een podium en achterscherm het veld opgedragen werden en er een snel interviewtje afgelegd werd (met een half-huilende Sakamoto, aww).

klik HIER om het feestvierende Japanse publiek te zien

En ik zou ik niet zijn als ik geen merchandise ging kopen. Ik wilde persé een hele gave sleutelhanger met Sakamoto erop, en zijn shirt op de achterkant van de hanger. Maar nee hoor, uitverkocht. Verdorie. Maar opnieuw zou ik niet ik zijn, als ik toch dat ding zou krijgen, want buiten, bij andere standjes, hing ie nog wel. Dus ook ik heb gescoord ^O^
Het was echt boven verwachting gaaf om zoiets eens mee te maken. Ik zou zelfs nog een keer gaan. De Tokyo Giants spelen nog wel een aantal keer terwijl we hier zijn, dus wie weet!

Nog even wat random feitjes:
Tijd dat de wedstrijd begon: 18:00
Tijd dat de wedstrijd eindigde: 20.53
Speeltijd: 2 uur en 53 minuten
Publiek: 43182 mensen

Ik heb trouwens nog meer filmpjes, dus wie geïnteresseerd is, klopt na 6 juli maar bij mij aan ;P

// einde deel 2

1 opmerking:

Anke zei

Omg je bent gewoon in DE Tokyo Dome geweest xD En tziet er toch wel koowl uit :p ^^ Ik moet de filmpjes enzo een andere keer bekijken helaas ¬¬ Internet is crappy ...