maandag 25 mei 2009

Time flies!

Tijd voor weer een update; we hebben wel weer wat meegemaakt dat het waard is om even tijd voor te nemen ^^ Maar eerst felicitaties voor mijn senpai Marco Lambooy, aangezien hij vandaag jarig is =D
Goed, de update dan:

20 mei: Naganuma School
Vandaag zijn we met de hele groep en onze twee docenten Japans naar de Naganuma Talenschool in Shibuya gegaan. Daar zouden we dan een klas buitenlandse studenten Japans ontmoeten om mee te praten en te 'discussiëren'. De twee dagen ervoor hadden we wat voorbereidingen in de les gedaan als in wat je zou willen vragen aan hun en welke vragen je zou kunnen verwachten etc.
Het was ten eerste superlekker weer, echt warm. Groep A ging in het gebouw een theeceremonie mee te maken (en te leren) en groep B (mijn groep) ging in een computerlokaal mailtjes aan de docent versturen om te oefenen hoe je een formeel e-mailtje moest opstellen in het Japans (nou heb ik sowieso al een hekel aan het hele formele Japans, genaamd keigo, dus dit was niet zo'n leuke oefening -- wel erg nuttig).
Daarna was het onze beurt voor de theeceremonie, in een kleine washitsu (Japanse stijl kamer met tatami-matten enzo, en de traditionele inrichting). Het was erg proppen, maar ach, wel leuk. Hoewel we allemaal erg ons best deden de 45 minuten in seiza te zitten (op je knieën dus), moesten de meesten van ons toch opgeven xD Het was verder wel leuk, maar de precisie waarmee alles gedaan moet worden en zo is toch wel een gek iets...
Hierna was het dan tijd om de verschillende mensen te ontmoeten van de klas. Veel kwamen uit Taiwan en Korea, en een enkeling uit Duitsland, Italië of Engeland. We werden in paartjes opgedeeld en dan moest je met iemand 'verplicht' over bepaalde onderwerpen discussiëren.. niet dat iemand dat echt deed, want random dingen vragen als hobby's en dergelijke is natuurlijk veel interessanter. Alles ging in het Japans overigens, dus erg leuk je eens te meten met anderen en wederom een goede oefening.
Na deze succesvolle ochtend/middag zijn we met een aantal van de Naganuma leerlingen naar een Chinees restaurant in Shibuya geweest; erg gezellig, lekker eten ook en weer nieuwe vrienden gemaakt; kortom: geslaagde dag!

21 mei: Onderzoek
Tijd voor onderzoekspresentatie! Als een van de weinigen (of enige, we zien t morgen) in het Engels gedaan. Daarna hoorde ik van dr. Cwiertka dat ze erg tevreden was over de onderzoekspaper die ik had ingeleverd, en dat hij groot potentieel had; oftewel: ik ben tevreden! Nu alleen nog even de paar kritische puntjes afwachten en dan verbeteren en inleveren voor de einddeadline, en dan zit dat er ook weer op ^^
Met andere woorden, het onderzoek is bijna afgerond en ik kan al tevreden zijn :D Nu alleen nog verbeteren, én in het Japans presenteren deze week! Spannend :p

22-24 mei: ziek & Harajuku
Helaas was ik deze twee dagen ziek. Niet heel ernstig zoals Luciano eerder, maar wel vervelend; een soort migraine leek het wel. Niet veel gegeten, maar wel fruit en dergelijke. Luciano bracht me zelfs nog een ontzettend lekkere afhaalmaaltijd Japanse stijl; voor zover ik honger had, was het superlekker!
Deze dagen bracht ik dan vooral slapend/serie-kijkend door. Beetje saai, maar wel goed, want zondag ging het al een stuk beter. Moest ook wel, want maandag wachtte eindtentamen Klassiek Japans (yay...), en die wilde ik toch wel ontzettend graag halen!
De zondag namiddag had ik nog afgesproken met Miki, een meisje dat ik vorig jaar zomer heb leren kennen in Fukuoka bij een concert van Plastic Tree. Had er niet zoveel zin in (voelde me nog niet 100%), maar het was superleuk! We zijn bij een coffeeshop wat gaan drinken en hebben daar zitten praten voor twee uur, waarna we naar een recordshop zijn gelopen die ik niet kende. Daar heb ik dan ook even mijn slag geslagen, aangezien Sel'm een nieuwe mini CD had uitgebracht, waar ik een DVD bij kreeg, en ook een mini CD van LuLu met gratis DVD en poster! Oftewel, S C O R E! :D Zo blij als een kind.
Hierna met Luciano, die door Harajuku/Aoyama had lopen dwalen in de middag, pizza wezen eten in Harajuku. Superlekkere pizza, overigens! Erg goede kwaliteit. Wel een restaurant met overwegend (en typisch, dus) veel buitenlanders, en daarnaast twee aandachtszoekende Japanners naast ons. Maar we hebben daar goed gegeten, en met een zeer content gevoel gingen we weer naar huis.. waar helaas Klassiek Japans wachtte, maar goed :p

25 mei: Nissan & Klassiek Japans
Tijd om vroeg op te staan! Rond halfzes stond ik naast mijn bed, en om tien voor zeven vertrokken we vanuit de Mansion naar Shinagawa (op de Yamanote-lijn). Daar werden we opgewacht door meneer Remmelink die ons vandaag zou begeleiden naar de Nissan fabriek in Ooppai (in Kanagawa prefectuur). Het duurde lang, ook vanuit Shinagawa met de trein naar een station (naam vergeten) en dan lopen naar de fabriek. En het was vroeg ._.
In de Guest Hall werden we ontvangen, en hoewel ik totaal NIET van de auto's ben, stond daar wel een hele hele HELE mooie auto, namelijk de Nissan Fairlady Z (klik HIER voor foto). Ja, dat was wel echt een mooie auto :O We werden meegenomen naar een ruimte waar we een Engelse powerpoint presentatie kregen te zien (en een filmpje over Nissan), maar waarbij onze begeleidster in het Japans vertelde. In keigo. T maakt Japans zo ontzettend lastig, al die formele woorden en structuren...
Goed, hierna met de bus naar de haven, waar alle 'klare' auto's stonden te wachten om met enorme schepen verscheept te worden naar waar dan ook over de wereld. Toen we weer terugkwamen bij de Guest Hall, gingen we naar de fabriek waar de ontzettend lelijke mormel van een auto genaamd Cube gemaakt werd (klik HIER). We konden zo wel echter het hele proces zien van een auto maken, en dat was boven verwachting super interessant! We konden alles zien van de kale body van een auto tot hoe de deuren in elkaar werden gezet, de ruiten, en zelfs hoe een robotmachine hielp om een heel dashboard in één keer in de auto te schuiven. Gaaf proces was dat!
Het was wel ontzettend lawaaiierig daar (niet geheel verrassend), allerlei alarmpjes en waarschuwingssignalen en dan ook natuurlijk de geluiden van de machines en dergelijke. De lucht was ook niet helemaal 100%, maar de werkomstandigheden zijn behoorlijk goed; de werknemers werken in shifts, en daarbij is het lopende band proces erg vergemakkelijkt, waardoor niet het uiterste gevergd wordt van de werknemers (hoewel je wel 1000x hetzelfde moet doen, namelijk 'jouw' deel van de auto, en nog op tijd ook, want anders schop je het hele proces in de war...)
Ik heb in elk geval besloten niet in de fabriek te gaan werken xD

Goed, hierna was het tijd voor hel: Klassiek Japans. Iedereen keek er ontzettend tegenop, en niet onterecht, aangezien wij geen colleges en dergelijke hadden gehad. Maar het tentamen ging boven verwachting goed, en ik denk dat ik er wel een voldoende voor haal, wat fijn is, anders kon ik een herkansing over ALLE stof van het hele jaar maken, en daar heb ik geen zin in ;D

Verder gaat alles hier zijn gangetje. Mensen in Leiden zijn begonnen aan hun tentamens, maar wij hebben buiten Klassiek Japans voorlopig niks. Hier in de groep zijn mensen die al bepaalde dingen ontzettend missen van Nederland (vooral kaas en hagelslag :p), anderen echt totaal niet. En verder gaan we gewoon door met de lessen en we zien wel wat er allemaal nog op ons pad komt deze week!

Tot later!

++

Mood: tired
Song: 蜷局 by Dir en grey

2 opmerkingen:

Mizumi zei

Hm, oké, na die foto ben ik toch wel heel benieuwd wat voor mensen zoal in een kubus rond willen rijden.

Goed te horen dat Klassiek Japans goed is gegaan! En jup, tentamentijd hier. Maar wij hebben daarna wel lekker vrij en jij moet nog een maand daar in Japan! Oh, wat vreselijk! ;)

Haha, de Japanse recordshops hebben een goede klant aan je zo te horen.

Wel balen dat je ziek bent geweest, maar goed te horen dat je er inmiddels weer bovenop bent. Houden zo en veel succes en plezier met al je avonturen!

Anoniem zei

damn zelfs vanuit Tokyo felicitaties gehad, arigatai! Hope you'll enjoy your last couple of weeks in Japan, gain weight, so you'll have a lot of Japanese fat to 'teren' on for a while:D
BTW for some reason Japanese are all about cube cars...
bye!
M